söndag 7 april 2013

Öppenhet

Jag märkte hur många reaktioner jag fick på mitt förra inlägg, hur många känslor och tankar det väckte. Fy vad bra! Vad skönt att fler tänker i de banorna, och vet ni! Det har redan hänt saker i min egen umgängeskrets.

Idag pratade jag lite med min bättre hälft Steffnie. Jag älskar hur hon är den jag kan vara helt öppen med! Vi snackar om precis allt, vi har liksom inga tabu-ämnen och även om vi blir lite röda om kinderna ibland gillar vi att prata om det man vill prata om! Ofta blir det också väldigt casual snack om saker som är jobbigt att prata om i de flesta sammanhang, och jag älskar det!

Den senaste tiden har samtalen handlat mycket om mens, fittproblem, menskopp och allt sånt som hör till det ämnet. Vi har börjat inse hur bra menskoppen är för kroppen, vad vi har haft för problem runt mensen innan och jag berättade för henne hur min kropp bara skriker ut tacksamhet nu när mensen bara får rinna som den vill, och inga bomulstussar suger åt sig allt och skapar problem. Jag mår så bra, hela jag!

En sak som jag också har upptäckt är att killar har sett vad jag har skrivit om menskoppen i mitt förra inlägg. Visst, många rynkar fortfarande på näsan när samtalet kommer upp, och vissa tror fortfarande att de är fyndiga när de klämmer ur sig "En vis man sa en gång: jag litar inte på nått som blöder i en vecka utan att dö". Men, jag har också märkt hur killar springer fram och börjar prata om menskoppen på en gång! Hur intresset liksom har väckts, för "hur funkar det egentligen?". Och, när jag berättar hur allt ser ut, hur det känns, hur det fungerar så kanske killkompisen bredvid skrattar lite och tar ett steg tillbaka, men killen som frågade står kvar och är faktiskt intresserad. Jag älskar den utvecklingen, och det förvånar mig lite hur många killar, och framförallt vilka killar, det är som faktiskt kan prata om sånt öppet nu.

Ansiktet är ett band, en duo med två fantastiska musiker, som gör musik som handlar om sex, ironi och genustänk! GENIALISKT!! De visar hur det faktiskt inte alltid är så att killen är stor och stark, och tjejen liten och svag. De vänder och vrider på alla snedvridna syner, och utmanar - med humor - saker som "är tabu". Och, jag har upptäckt lite samma grej där! När Ansiktet kommer på tal, så rynkar några på näsan och går (nu menar jag killar, för tjejer har oftast en tendens att tycka om Ansiktet väldigt öppet och lätt!), men vissa står kvar, vill prata om det, vill tänka på det och säger "Jag tycker att det är väldigt skönt att Ansiktet finns". Varför, jo för att nu finns det något som säger att könsroller inte är ristat i sten, och det är inte bara tjejer som gillar den idén.

Jag har sett vilken öppenhet de här två sakerna har lett till! Jag vill vara en del av den utvecklingen! Jag är en del av den utvecklingen! Och det gör mig så himla lycklig långt inne i själen!!


Puss och kram Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar