torsdag 30 augusti 2012

Ditt Böneliv kan förändra världen! DEL ETT


Det här är min predikan i textform, på ett ungefär. Därför kan det komma lite meningar som ”den här predikan” eller ”för er som antecknar” och sånt som kanske inte brukar vara med i ett blogginlägg, men så kan det vara! Detta är i alla fall min predikan som jag hade den 10.e Augusti på Skogshyddan i Lidköping, så läs, ifrågasätt, tänk till, ta till dig, kolla om jag snackar skit eller om det är från GUD, och allt annat man ska göra med en predikan! Ordet är fritt!
Översättningen på alla Bibelord är hämtade från Svenska FolkBibeln, så om du läser i din Bibel och det inte står exakt likadant så är det för att vi har olika översättningar!
Eftersom predikan var ganska lång, så är det mycket text att läsa. Och, text är asvinjobbigt att läsa! Speciellt när det är mycket text, uärk!! Så jag har delat upp predikan i flera inlägg. Gött va?! Så nu har du ingen anledning att inte läsa det längre. Hah, in your face!!
Enjoy!

Jag kommer att snacka om Bön. Vad det är/hur man ska Be/varför man ska Be/om det blir någon skillnad när man Ber osv. Så, vi börjar lite basic!

Vad är en Bön?
När man Ber så håller man kontakten med GUD, och Bön är nyckeln till er relation! Det är så ni hänger och umgås. Tänk er själva om ni skulle ha en kompis som aldrig pratar med er. Den personen kanske försöker ha kontakt med er, men varje gång denne ringer så svarar du inte och om hon eller han skriver på Facebook så ignorerar du det eller tar bort inlägget. Då skulle ni tappa relationen ganska snabbt, eller hur?

Hur Ber man?
Det finns olika sätt att Be på, och vi kommer gå in på några olika. Vi kan inte fördjupa oss så mycket i varje, för tanken med den här predikan är att ni ska få vägledning till hur man lever ett sjukt, grymt och asnice liv med GUD!
I Bibeln finns det massor med tips om hur du ska Be, och jag har gett dem lite olika namn. Bl.a:
  • Vill ha-Bön:
    I Fil 4:6-7 står det: ”6. Gör er inga bekymmer för något utan låt GUD i allt veta era önskningar genom åkallan och BÖN med tacksägelse. 7. Då skall GUD's frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus JESUS.”
    GUD VILL att vi ska berätta vad vi vill ha! Inte bara det, Han säger också att det håller oss nära Honom! Grymt eller??!
    Det finns fler Bibelord som visar på att vi ska berätta för Honom vad vi vill ha. För er som antecknar så kan ni skriva ner Matt 7:7 där det står att vi ska Be och få det vi Ber om, som det också sägs i Joh 14:13-14. De texterna går ju att diskutera, men jag tycker att de ska läsas ihop med bl.a. Joh 15:7 där det också står att om man förblir i Honom och Hans ord förblir i oss så kan vi Be om vad som helst och få det. Alltså, att man måste ha en relation med Honom, och det är ju logiskt liksom. Jag tänker inte diskutera det mer nu, men om ni är sugna på att fråga lite om det så kan ni snacka med mig efteråt. (Det är helt okej att diskutera detta genom att kommentera på inlägget! Jag säger inte att jag har alla svar, men det är bra att bolla saker med varandra.)
  • Snacka:
    Berätta om din dag, om kompisar, diskutera, fråga, skämta, gråt ut, bara prata om allt och ingenting. GUD är en gud som ÄLSKAR oss och vill umgås med oss. Man behöver inte alltid Be om något speciellt, utan bara hänga med Honom.
    En sak som verkar vara ganska vanligt, som jag har hört flera gånger, är det här: ”Nä, jag hänger inte med på Bönemöte idag. Jag har inget speciellt jag behöver just nu.”
    Nähä??! Vad hände med att UMGÅS med Honom då?? Tänk er själva om jag skulle säga såhär till, och nu tar jag en riktig person som exempel, min bästa kompis Stephanie: ”Nä, vi kan inte umgås idag. Jag har inget speciellt jag vill ha av dig precis nu, men jag kommer tillbaka sen när jag har det!” Tror ni att hon skulle bli glad? Tror ni att vi hade vart bästa kompisar då? Det tror verkligen inte jag.
    Nu har ju GUD mer tålamod än vad Stephanie skulle ha tror jag, så om du vet med dig att du har gjort såhär mot Honom och vill be om ursäkt, så förlåter Han dig direkt. Och ALLA har gjort så, det är jag helt säker på. Jag också, tyvärr. Men då gäller det bara att be om förlåtelse och ända på sig.
    Om du har problem med att höra HONOM prata så vill jag bara säga: Välkommen in i klubben! Det är svårt att höra Hans röst, för Han viskar oftast. Vill Han så kan Han såklart göra sig riktigt hörd men oftast så tar det tid och engagemang att höra vad Han vill att vi ska höra. Då är det bra att Bibeln finns! För det är faktiskt GUD's ord, och där står det klart och tydligt vad Han säger!
    Ju mer vi umgås med Honom desto bättre kommer vi bli att höra Hans röst. Och för er som är kristna, ta med er den här tanken: Den rösten i er som säger att ni är kristna och tror på JESUS. Den där tysta men övertygande rösten. Den är det, det är Hans röst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar