måndag 3 september 2012

Ditt Böneliv kan förändra världen! DEL TVÅ

Hur Ber man?
Det finns olika sätt att Be på, och vi kommer gå in på några olika. Vi kan inte fördjupa oss så mycket i varje, för tanken med den här predikan är att ni ska få vägledning till hur man lever ett sjukt, grymt och asnice liv med GUD!
I Bibeln finns det massor med tips om hur du ska Be, och jag har gett dem lite olika namn. Bl.a:
  • PåminnelseBön:
    Ta upp Bibeln, peka, visa GUD vad Han har lovat och påminn Honom om det. Och inte bara det som står i Bibeln, utan det Han har lovat just dig också! Va, glömmer GUD vad Han ha lovat?? Självklart inte. Men det hjälper dig att tro mer på det, och att Be över det.
    Nu ska jag berätta om en Bibeltext som jag tror att de flesta känner igen, men jag ska nog ha en liten annan vinkling på det än vad ni är vana vid. Den här vinklingen hörde jag från en annan predikan, och jag tycker att den är otroligt bra och passande nu, så jag återberättar den!
    I Mark 4:35-41 står det såhär: ”35. På kvällen samma dag sade JESUS till sina lärjungar 'Låt oss fara över till andra sidan.' 36. De lämnade folket och tog honom – som han var – med sig i båten. Också andra båtar följde med. 37. Då kom det en häftig stormby och vågorna slog in i båten, så att den höll på att fyllas. 38. Själv låg han i aktern och sov på en dyna. De väckte honom och ropade: 'Mästare, bryr du dig inte om att vi går under?' 38. Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: 'Tig! Var tyst!' Och vinden lade sig, och det blev alldeles lugnt. 40. Han sade till dem: 'Varför är ni rädda? Har ni ännu ingen tro?' 41. Då greps dem av stor fruktan och sade till varandra: 'Vem är han, eftersom både vinden och sjön lyder honom?'”
    JESUS sa: Vi ska över till andra sidan. Det var inget Heligt Halleluja-moment där Han sa ”SE, SÅ SÄGER HERREN!” och allt kändes ascoolt och mäktigt! Nej, det var bara några ord Han sa. Men grejen är att Han håller sig fast vid sina ord, Han står för dem. Vad sa Han? Jo, att de skulle över till andra sidan. Inte åka halvvägs och drunkna, som lärjungarna verkar ha hört.
  • Lägg-allt-på-GUD-Bön:
    I 1 Petr 5:7 står det såhär: ”7. Och kasta alla era bekymmer på honom, ty han har omsorg om er.”
    Kort och gott, vi ska kasta allt på Honom! Asgött! Så när du kommer hem efter en askass dag i skolan, där alla har varit riktiga svin. Kasta allt på JESUS. Om du sitter på en filt med massa asgoa kompisar och tänker "det kan inte bli bättre!!!", släng det på JESUS! Han ÄLSKAR när du också berättar om de underbara stunderna i livet! Om du absolut inte trivs på ditt jobb, för dina arbets”kamrater” är riktiga as, kasta allt på JESUS. Hur allt än är, om det är bra eller dåligt, kasta allt på Honom. Då LOVAR jag dig att det kommer göra skillnad!
  • TjatBön:
    I Luk 18:1-8 står det såhär:
    1. Jesus berättade för dem en liknelse för att visa att de alltid borde be utan att tröttna. 2. "I en stad fanns en domare som varken fruktade Gud eller hade respekt för människor. 3. I samma stad fanns en änka, som gång på gång kom till honom och sade: Ge mig rätt inför min motpart. 4. Till en tid ville han inte, men sedan sade han till sig själv: Även om jag inte fruktar Gud eller har respekt för någon människa, 5. skall jag ändå ge den här änkan rätt, därför att hon är så besvärlig. Annars kommer hon till sist att pina livet ur mig med sina ständiga besök." 6. Och Herren sade: "Hör vad den orättfärdige domaren säger. 7, Skulle då inte Gud skaffa 
    rätt åt sina utvalda, som ropar till honom dag och natt, då han ju lyssnar tåligt till dem? 8 Jag säger er: Han kommer snart att skaffa dem rätt. Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna en sådan tro på jorden?"
    Vad vill den här berättelsen säga mig? Jo, "För att visa att jag alltid borde Be utan att tröttna". JESUS VILL att vi ska tjata på Honom tills vi får det vi vill ha! "Men, tänk om Han inte vill att jag ska ha det som jag Ber om då!" Ja, men tjata, tjata, tjata, tjata, tjata så kommer JESUS antingen ge dig EXAKT det du vill ha, eller ge dig någonting ännu bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar