lördag 13 oktober 2012

Kvinnor skapar kvinnoförtryck

Jag tror att kvinnor själva skapar kvinnoförtryck. Men va, vad säger jag nu?! Jo alltså, jag vill på nått sätt vinkla den här frågan lite, och komma med en annan förklaring än att ”det bara är männens fel!”. För, vi själva skapar faktiskt en bild som vi också anpassar oss efter. Visst, vi försöker förändra oss för män, men nuförtiden är det också ofta för ”ens egen skull”. Man gör det för att känna sig vacker, inte bara för att killar ska kolla. För att man själv ska känna att man är just ”vacker”.

Jag tänker på tillexempel skönhetsoperationer. Kanske skapar vi själva bilden vi alla ”måste” anpassa oss efter, och även om en del ingrepp är för att män ska se oss så går vi med på det. Vi uppmuntrar varandra att förstora brösten, släta ut rynkor, suga bort fett, bleka tänder osv. Blir man lyckligare då? Ingen aning. Jag skulle inte tro att man blir det i det långa loppet.

Sedan tänkte jag också på en grej som en kille sa i en dokumentär som jag såg på TV angående skönhetsoperationer. Han sa att när han såg en tjej med förstorade bröst och stora läppar osv. Så tyckte han att det var skitnyggt! Verkligen! Men, han sa också att ”det är ju inte direkt min framtida fru jag tänker att jag ser”. Alltså, han tyckte verkligen det var snyggt, och pratade om att han kunde tänka sig en kväll med henne. Men, det var inte någon han kunde tänka sig en framtid med.

Nu var det vad en kille sa i en dokumentär, kanske inte den åsikten alla killar har, men om jag ska ha en åsikt om skönhetsoperationer så är det den att om man gör det, det kvittar om man gör det ”för sig själv” eller ”andra”, så blir man ett objekt. Vill man något mer så kan det faktiskt stoppa en, och man kan få mycket uppmärksamhet från killar som kan spela snälla men egentligen bara vill en sak. De finns där ändå, man behöver inte locka dem till sig.

Till alla arga människor som läser detta, nej alla killar är inte svin eller ser kvinnor som objekt, jag bara tror att kvinnokroppen är otroligt attraktiv för mannen och om man överdriver dess former (eller typ fixar asstora bröst, en för liten tröja, och trycker upp det i ansiktet på fulla män i en bar) så kanske det kan vara lite småjobbigt att stå emot. Jag känner många riktigt fina killar som kan ha problem att stå emot när en snygg tjej vill nått, även om de inte är direkt intresserade av henne.

Det finns ju andra saker, som kanske träffar alla tjejer som läser detta lite djupare än när jag nämner skönhetsoperationer. Typ smink, eller kläder. För jag vet så många tjejer som är beroende av smink. Man få absolut inte visa sig utomhus osminkad! Usch och fy och blä, hemska tanke. Och kläder sen då? Det ska vara push-up BH, urringade linnen, tajta jeans osv. Allt för att få fram stora ögon, stora bröst, snygga ben och fylliga läppar. På ett helt ”naturligt” sätt.

Missförstå mig rätt, jag använder också smink. Och push-up BH och urringade linnen. Tajta jeans händer inte så ofta, men det är mycket för att jag trivs i pösigare byxor och för att jag inte är bekväm med mina ben eller min rumpa. Så, jag säger inte att jag tycker att alla tjejer ska springa omkring i burkor och bränna alla BH:ar (boob jails, hehe) och slänga allt smink, absolut inte! Jag säger inte heller att man aldrig ska sminka sig för att känna sig vacker, eller ha kläder som framhäver det man naturligt har. Men, jag säger att det inte ska gå till överdift. Och att vi, alltså både du och jag, kanske borde stanna upp och tänka till lite innan det faktiskt går för långt.

Eller vad tror du?

Puss och kram Sandra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar