onsdag 9 oktober 2013

Kvinnokroppar, coola män och sex

Jag kollade lite grann på en intervju med en viss Miley Cyrus häromdagen, som var väldigt intressant. Själv har jag varken följt Miley särskilt mycket, mer än det jag råkar höra om henne via andra och via media, och jag har aldrig riktigt lyssnat på hennes musik. Jag vet att hon varit en barnstjärna, och att hon nu har "gone wild".

Eftersom jag väldigt sällan läser tidningsrubriker, tittar på TV-nyheter och så vidare, så har jag faktiskt inte hört så jättemycket mer om henne. Min enda åsikt om alltihop är att stilen hon hade förut var för barnslig för mig, och stilen hon har nu inte är min stil. Mer än så har jag inte tänkt.

Tills jag såg intervjun, och när jag öppnade ögonen lite mer för hur media lägger fram henne.

Miley Cyrus, en ung tjej som är helt galen. En ung tjej som klär sig i få och små kläder och åmar omkring på scen och i videos.

"Skandalöst!!"
Men varför egentligen?

Visst, hon var en barnstjärna. Men, nu är hon en tonårsstjärna. En tonårsstjärna som tagit sig ur barnrollen och kör på den stilen som hon själv vill ha. Kanske är det så att hon faktiskt måste överdriva allt också, just för att hon inte ska tolkas som ett barn. Kanske lugnar hon ner sig, kanske inte. Vem bryr sig? Vad är det som är skandalöst - egentligen?

Att hon visar sin kropp. Hon är en kvinna, och kvinnokroppar är någonting heligt och sexuellt. Eller?

Det pratas om att hennes pappa måste vara besviken, att han borde hålla hårdare i henne, att hennes pojkvän borde ha mer koll på henne etc. Men varför? Hon är en business woman, som helt klart försörjer och klarar sig själv. Varför behöver hon hållas koll på?

Jag minns en annan popstjärna, som gick från oskyldig och söt till helt crazy. Bitney Spears! Hon fick också skit för det.

Vet du en annan som gjorde precis likadant? Justin Timberlake. Sexy Back, en otroligt bra låt! Men, vad anspelar den på? Ingen aning! Justin är cool.

När jag var liten, jag minns det så himla tydligt, så sa jag till mamma att jag önskade att jag var en kille. Varför sa jag så? Jo, för jag hade sett en "ballongdans" på TV som några män hade gjort. Eftersom jag alltid velat vara den roligaste på stället, och den som är i centrum, så insåg jag ganska snabbt vad som var roligt i den sketchen. Jag insåg också lika snabbt att det inte hade varit roligt om tjejer gjorde den, för det skulle då tolkas som sexuellt och "skandalöst!". Detta insåg jag tidigt, helt sjukt.

Manskroppar är humor, man kan skratta och göra det till en rolig och skön grej! Kvinnokroppar är sexuellt, och det finns ingenting vi kan göra åt saken.

Kan det vara därför som människor som exempelvis Britney Spears och Miley Cyrus måste utstå fruktansvärda påhopp och hårda ord från media och människor, medan människor som Justin Timberlake mer anses coola och (det fantastiska positiva ordet) manliga. Visst, Justin har säkert fått kritik! Men han kommer inte i närheten av den kritik som våra kvinnliga artister fått.

En parantes om Justins framträdanden med just låten Sexy Back:


Svarta siluetter av smala kvinnokroppar, röd bakgrund där det på vissa ställen står SEXY. Han är "en riktig man" den där Justin alltså! Han hänger faktiskt inte ut sig själv, men andra. Är det mer okej?

P.S. Jag har inget emot Justin, och jag älskar låten Sexy Back! Men, jag tror ni fattar vad jag vill säga.

Puss och kram Sandra

2 kommentarer:

  1. Tycker du satte ord på någonting man själv försökt formulera men inte vetat hur. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Tänkte precis som presonen som kommenterat innan mig, riktigt bra skrivet Sandra!!

    SvaraRadera