tisdag 4 juni 2013

Touch

Frågan är: ska jag skaffa en iPhone, eller en annan slags smartphone? Det kostar förvisso asmycket pengar, men det är jag ju värd! En touchtelefon med internet och massa appar! Så att jag kan leka med den så fort det blir lite dålig stämning eller jag helt enkelt vill göra något annat.

Frågan är: När ska du skaffa en ny telefon Sandra? Inte om. När.

Det finns så mycket självklarheter i världen! Att man är människa, om man är tjej eller kille, vem man är kär i, att alla har en touch-telefon, vilken hårfärg man har, eller om man har hår alls.

Min fråga är: Varför ska jag ha en svindyr touchtelefon? Visst, det är verkligen smidigt!! Vissa bankärenden kan jag inte göra utan den, om jag inte fixar allt den hårda vägen via dator. Vissa appar krävs för att jag ska kunna göra vissa saker, vilket gör min knapptelefon ganska värdelös. Men varför är det frågan om när jag ska skaffa touch, och inte om? Varför är det så himla självklart??

Visste du att det är dyrt? Visste du att både du och jag överlever utan? Visste du att jag vill lägga de pengarna på annat? Visste du att det gick?

Jag hatar den här du-måste-lägga-as-massa-pengar-på-elektronikprylar-grejen. Som om alla kan, som om alla vill, som om alla måste. En iPhone är ju typ lika självklart som rinnande vatten i kranen i Sverige! Hur blev det så?

Missförstå mig rätt! Jag vet att det är smidigt! Jag vet att de är bra på många sätt! Jag har ingenting emot själva telefonen, det jag är emot är inställningen. Och kanske också lite hur de används, men det är upp till var och en. Men jag blir så pisstrött på att man ska skapa något slags grupptryck för att alla ska ha en dyr telefon som gynnar ett företag man inte har någon koll på.

Det är så sjukt mycket folk (verkligen sjukt mycket folk!!) som reagerar starkt på min telefon! Varför? För att den har knappar och inget internet.

Vissa säger "aaaaw, nostalgiiii" när de hör mitt knappande när jag skriver sms. Nostalgi, trots att det inte var så länge sen som faktiskt väldigt många hade knapptelefoner.

Vissa frågar hur jag kan överleva med den. Som om den på nått sätt skulle få liv och döda mig eller nått.

Många skrattar. Många frågar när jag ska skaffa en touch, och vissa ber mig slänga den i backen och blir förundrade över hur mycket den tål.

Jag bryr mig inte så mycket om hur folk reagerar, det är min telefon och jag trivs asbra med den! Men det är hela grejen med att folk reagerar.

Vi skapar så himla skumma självklarheter.

2 kommentarer:

  1. Håller med helt och hållet! Jag blir mer och mer övertygad om att ha kvar min skruttmobil bara för att alla reagerar så konstigt på den! Min mobil var astuff när jag köpte den för typ fyra-fem år sedan. 4-5 år?!?!? För det är ju en hel evigheeet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner samma faktiskt!! Jag har tittat på iPhones och andra mobiler, men nu när jag har tänkt till lite så trivs jag väldigt bra med min. När det är dags för mig att köpa en ny, alltså när min nuvarande går sönder, då vill jag ha en Samsung s5610. Den har ALLT jag behöver, så det blir nog ingen touch-telefon för mig typ någonsin!!

      Radera