lördag 7 december 2013

6 December - Levande nattberättelser, vårdcentral och snöstorm som heter Sven

December ut så kommer jag utgå från det här inlägget, så läs det först!

(Hur jag än gör så kan jag inte få det första att synas.. Det ska ju stå "December ut så kommer jag utgå från det här inlägget, så läs det först". Sjukt skum bugg..)

Okej, igår, igår.. Så vad hände igår?

Natten: Jag mådde faktiskt ganska bra när jag skulle gå och lägga mig, men mitt i natten vaknade av att det bubblade i bröstkorgen igen. Kommer du ihåg att det gjorde samma dagen innan? Det bara bubblade och kokade, och jag var riktigt arg! Samma sak i natt. Jag brottades med mig själv i flera timmar, helt sinnessjukt var det! Det tog mig timmar att somna om, på soffan igen. Dock så var jag i någon slags halvsömn/dvala/någon konstig slags medvetslöshet eller mellanstadie för sömn och vakenhet, så jag skapade (och såg tydligt framför mig) en ascool berättelse! Jag ska nog skriva ner någon sida av den berättelsen, för det var awesome!!

Dagen körde igång med snöstorm och en tidig morgon för att dra iväg till Vårdcentralen! Den här gången en ny vårdcentral, eftersom de på den förra inte riktigt vill hjälpa mig. Först gick jag fel, vilket resulterade i att min läkare fick ta ett annat besök emellan så att det tog en timma innan jag fick träffa honom. Efter det gick det bra, och han lyssnade på varenda litet ord jag sa, och på alla mina förslag. Han undersökte magen, hjärtat och lungorna och konstaterade med en stor rynka i pannan att det är konstigt att jag har så fruktansvärt ont på så många ställen i magen. Han dubbelkollade om det kunde vara njurarna, sedan satte vi oss på hans kontor och pratade om hela mitt sjukdomstillstånd och hur jag mår av det. Han var beredd att sjukskriva mig, men jag kände ändå att jag i alla fall kan ta ett läkarintyg som jag kan lämna till mitt jobb - du vet, så att de inte tror att jag är en "typisk lat ungdom som bara inte vill jobba", för jag vill verkligen jobba!!

Nu har jag lämnat alla möjliga blodprov för allt möjligt, typ gluten, sköldkörtel osv. och urinprov. Min läkare skickade också en remiss till sjukhuset, så att jag ska få en tid att göra en gastroskopi. Det innebär att en läkare kör ner ett instrument i min hals och tar prover på min magsäck och tunntarm. Min läkare blev lite förvånad när jag föreslog en gastroskopi och sa:

"Ja, det är en bra sak att göra, men det brukar inte vara så många tjejer i din ålder som vill göra det. Men, sedan finns det vissa, som du, som vill ha svar på vad det kan vara som gör att man blir sjuk, och tycker att det är nödvändigt att göra någonting obekvämt för en stund, för att få fram lite resultat. Det är bra".

Nu är bollen i rullning, och det känns lite lättare om mina axlar. Jag är fortfarande sjuk, men nu har jag kommit någonstans.

Dock sa min läkare att det kan bli så att de inte hittar någonting, och att det är vanligt för, särskilt, tjejer i min ålder att få magproblem som exempelvis extrem smärta. Det kan bero på stress, bland annat.

Vi får vänta och se. Nu fokuserar jag både på att hitta problemet, och också att bli frisk!

Vad hände sen? Jo! Sen fortsatte dagen att snöstorma (Tjooooohooo!!! Jag älskar snö och lite snöstorm!! Sven heter den här stormen. Hej Sven! Välkommen!), och jag och Hemlis åkte runt i bilen och pratade och sådant, du vet, som man gör när man inte gör något särskilt men ändå speciellt.

Resten av dagen var inte så händelserik, jag och Hemlis satt mest hemma och hade det trevligt, och på kvällen åt vi godis och mös. Åh, just det! Jag fick prata med en av Hemlis kompisar i telefonen för första gången! Nu kanske du tänker att det inte är någonting som är värt att skriva om, men det var så fruktansvärt trevligt så jag måste nämna det i alla fall!

Puss och kram Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar